Σάββατο 19 Ιουλίου 2014

Νέο πρόγραμμα σπουδών Φυσική Α' ΓΕΛ


Φυσική Α' ΓΕΛ
Αναλυτικό  Πρόγραμμα  Σπουδών Φυσικής Α΄ Τάξης Ημερήσιου ΓΕ.Λ
Στόχοι
Θεματικές Ενότητες
Εργαστηριακές ασκήσεις
Ενδεικτικές δραστηριότη−
τες
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
Να είναι  σε θέση οι μαθητές:
Να αναγνωρίζουν  την αναγκαιότητα του Διεθνούς
Συστήματος Μονάδων και τα θεμελιώδη  μεγέθη  του
Να μετρούν  μήκη, μάζες και χρονικά  διαστήματα
Διεθνές σύστημα μο−
νάδων
Μήκος, μάζα, χρόνος
Δραστηριότητες μέτρη− σης μήκους, χρόνου και μά− ζας στο εργαστήριο
MHXANIKH
ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ



Να είναι  σε θέση οι μαθητές:
να ορίζουν την ταχύτητα στην ευθύγραμμη  ομαλή κίνηση και να την υπολογίζουν  σε απλές εφαρμογές
να μετασχηματίζουν αριθμητικά πειραματικά δε− δομένα  σχετικά με ευθύγραμμες ομαλές  κινήσεις  σε γραφικές παραστάσεις και αντίστροφα
να ερμηνεύουν  γραφικές παραστάσεις που αφο−
ρούν ευθύγραμμες ομαλές  κινήσεις
να ορίζουν την επιτάχυνση  στην ευθύγραμμη  ομα− λά μεταβαλλόμενη κίνηση και να την υπολογίζουν  σε απλές εφαρμογές
να χρησιμοποιούν  τις εξισώσεις  της ευθύγραμμης ομαλά  μεταβαλλόμενης κίνησης  για  να υπολογίζουν τη στιγμιαία ταχύτητα και τη μετατόπιση
να εφαρμόζουν τις γνώσεις τις σχετικές με την ευ− θύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση σε φαινόμενα της καθημερινής  ζωής (π.χ. οδική κυκλοφορία)
να μετασχηματίζουν αριθμητικά  πειραματικά  δεδο− μένα σχετικά  με ευθύγραμμες ομαλά μεταβαλλόμενες κινήσεις  σε γραφικές παραστάσεις και αντίστροφα
να ερμηνεύουν  γραφικές παραστάσεις που αφο− ρούν ευθύγραμμες ομαλά  μεταβαλλόμενες κινήσεις στην καθημερινή  ζωή
να εφαρμόζουν τις  γνώσεις  τις  σχετικές με την ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση στην ελεύ− θερη πτώση
Ταχύτητα στην  ευ−
θύγραμμη ομαλή κίνηση
Επιτάχυνση στην ευ− θύγραμμη ομαλά μετα− βαλλόμενη  κίνηση
Οι εξισώσεις  της ευ− θύγραμμης ομαλά μετα− βαλλόμενης  κίνησης
Πειραματική μελέτη  της ευθύγραμμης ομαλά μετα− βαλλόμενης κίνησης  στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ
Μελέτη καταστάσεων σχετικών με  την  ασφαλή κυκλοφορία των αυτοκινή− των (συνθετική  εργασία).
ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΕ ΜΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Να είναι  σε θέση οι μαθητές:
να περιγράφουν τα αποτελέσματα των δυνάμεων σε διάφορες καταστάσεις
να μετρούν  δυνάμεις
να αναγνωρίζουν  ότι η δύναμη είναι  διανυσματικό μέγεθος
να συνθέτουν  συγγραμμικές δυνάμεις
να περιγράφουν τον 1ο νόμο του Νεύτωνα και να τον εφαρμόζουν  σε διάφορες περιπτώσεις
να διατυπώνουν τον 2ο νόμο του Νεύτωνα λεκτικά και με μαθηματικό συμβολισμό
να εφαρμόζουν  το 2ο νόμο του Νεύτωνα σε περι−
πτώσεις σταθερής συνισταμένης δύναμης
να διακρίνουν  το βάρος από τη μάζα
να εφαρμόζουν το 2ο νόμο του Νεύτωνα στην ελεύ−
θερη πτώση
 Δύναμη,    σύνθεση συγγραμμικών δυνάμεων
1ος νόμος  του  Νεύ−
τωνα
2ος νόμος  του  Νεύ−
τωνα
Βάρος/Μάζα
Ελεύθερη  πτώση
Ποιοτική και  ποσοτική μελέτη  της σύνθεσης δυνά− μεων στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ
Μελέτη  της  ελεύθερης πτώσης ενός σώματος στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ
ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
Να είναι  σε θέση οι μαθητές:
να περιγράφουν τον 3ο νόμο του Νεύτωνα και να τον εφαρμόζουν σε διάφορες  περιπτώσεις ισορροπίας και κίνησης
να σχεδιάζουν τη  δράση  και  την  αντίδραση σε σύστημα δύο αλληλεπιδρώντων σωμάτων
να αναγνωρίζουν  τις  δυνάμεις  από επαφή και τις δυνάμεις  από απόσταση  που ασκούνται  σε ένα σώμα και να εντοπίζουν  τα σώματα που τις  ασκούν
να συνθέτουν δύο δυνάμεις που ασκούνται στο ίδιο σημείο  σώματος  και σχηματίζουν γωνία
να αναλύουν  μια δύναμη σε δύο κάθετες μεταξύ τους  συνιστώσες
να αναφέρουν  φαινόμενα  καθημερινής  ζωής στα οποία η τριβή παίζει καθοριστικό ρόλο
να υπολογίζουν  την τριβή
3ος νόμος  του  Νεύ−
τωνα
Δυνάμεις  από επαφή και από απόσταση
Σύνθεση  δυνάμεων στο επίπεδο
Ανάλυση δύναμης
Τριβή
Μελέτη της κίνησης σώ− ματος  σε κεκλιμένο επίπε− δο  το  οποίο  υπόκειται σε τριβή ολίσθησης, στο εργα− στήριο  ή/και στον Η/Υ



ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Να είναι  σε θέση οι μαθητές:
να αναγνωρίζουν  το έργο ως μέτρο  της εργασίας και να το υπολογίζουν  σε απλές εφαρμογές
να αναγνωρίζουν  ότι τα κινούμενα  σώματα έχουν κινητική  ενέργεια και να μπορούν να την υπολογίζουν
να συνδέουν το έργο με τη μεταβολή  της κινητικής ενέργειας
να αναγνωρίζουν  ότι  το  σύστημα  σώμα  Γη έχει δυναμική ενέργεια και να μπορούν να την υπολογίζουν όταν το σώμα βρίσκεται  κοντά στην επιφάνεια της Γης
να αναγνωρίζουν σε ορισμένες μεταβολές ότι  η κινητική  ενέργεια μετατρέπεται σε δυναμική και αντί− στροφα
να υπολογίζουν τη  μηχανική  ενέργεια σε απλές περιπτώσεις
να αναγνωρίζουν ότι, υπό προϋποθέσεις, η μηχανική ενέργεια διατηρείται σταθερή
Έργο
Κινητική  Ενέργεια
Έργο   βάρους   και μεταβολή της  κινητικής ενέργειας
Δυναμική ενέργεια
Μηχανική ενέργεια
Διατήρηση της μηχα−
νικής ενέργειας
Μελέτη και έλεγχος της διατήρησης της  μηχανικής ενεργείας σε διάφορες φυσικές καταστάσεις στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ
ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Να είναι  σε θέση οι μαθητές:
να αναγνωρίζουν  τη  θερμοκρασία ως το  φυσικό μέγεθος που μετριέται με το θερμόμετρο
να αναγνωρίζουν τη θερμότητα ως τη μορφή ενέρ−
γειας που μεταφέρεται λόγω διαφοράς θερμοκρασίας
να διακρίνουν  τη θερμότητα από τη θερμοκρασία
να διατυπώνουν  το  νόμο της  θερμιδομετρίας και να τον  χρησιμοποιούν  για  τον  υπολογισμό  της  θερ− μότητας
να συνδέουν τη θερμοκρασία με τη μοριακή κίνηση και να περιγράφουν τη μεταφορά θερμότητας με τη γλώσσα της κινητικής  θεωρίας
να διακρίνουν την εσωτερική  ενέργεια από τη θερ−
μότητα
να διακρίνουν  ότι, στις  ενεργειακές μετατροπές, ένα μέρος της ενέργειας αποβάλλεται στο περιβάλλον ως θερμότητα
να διατυπώνουν το νόμο της διατήρησης της ενέρ− γειας και να τον χρησιμοποιούν στην ερμηνεία φυσικών φαινομένων
να αναγνωρίζουν τις μετατροπές και τη διατήρηση της  ενέργειας σε διάφορες μηχανές  να υπολογίζουν την ισχύ μιας μηχανής
 Θερμοκρασία  και θερμόμετρο
Θερμότητα και θερ−
μιδομετρία
Κινητική  θεωρία  και θερμότητα
Εσωτερική  ενέργεια
Μετατροπές   ενέρ−
γειας
Διατήρηση  της ενέρ−
γειας
Μηχανές και  ενέρ−
γεια
Ισχύς
Μελέτη της  μετατρο− πής μηχανικού έργου  σε θερμότητα στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ
Μελέτη θερμικών   κα− ταστάσεων με τη  βοήθεια μικροσκοπικών μοντέλων στον Η/Υ

 Πηγή: ΦΕΚ B 1401 - 02.06.2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου