Φυσική Α' ΓΕΛ
Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Φυσικής
Α΄ Τάξης Ημερήσιου ΓΕ.Λ
|
||
Στόχοι
|
Θεματικές Ενότητες
|
Εργαστηριακές ασκήσεις
− Ενδεικτικές δραστηριότη−
τες
|
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
|
||
Να είναι σε θέση οι μαθητές:
•
Να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα του Διεθνούς
Συστήματος Μονάδων και τα θεμελιώδη
μεγέθη
του
•
Να μετρούν μήκη, μάζες
και χρονικά διαστήματα
|
•
Διεθνές σύστημα
μο−
νάδων
•
Μήκος, μάζα,
χρόνος
|
•
Δραστηριότητες μέτρη− σης μήκους, χρόνου και μά− ζας στο εργαστήριο
|
MHXANIKH
|
||
ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ
|
Να είναι σε θέση οι μαθητές:
•
να ορίζουν
την ταχύτητα στην ευθύγραμμη
ομαλή κίνηση και να την
υπολογίζουν σε
απλές εφαρμογές
• να
μετασχηματίζουν αριθμητικά πειραματικά δε−
δομένα σχετικά με ευθύγραμμες ομαλές κινήσεις σε γραφικές παραστάσεις και αντίστροφα
• να ερμηνεύουν
γραφικές παραστάσεις που αφο−
ρούν ευθύγραμμες ομαλές
κινήσεις
•
να ορίζουν
την επιτάχυνση στην ευθύγραμμη ομα− λά μεταβαλλόμενη
κίνηση και να την υπολογίζουν σε απλές εφαρμογές
•
να χρησιμοποιούν τις εξισώσεις της ευθύγραμμης
ομαλά μεταβαλλόμενης κίνησης για να υπολογίζουν τη στιγμιαία ταχύτητα και τη μετατόπιση
•
να εφαρμόζουν τις γνώσεις τις σχετικές με την ευ−
θύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση σε φαινόμενα της καθημερινής ζωής
(π.χ. οδική κυκλοφορία)
•
να μετασχηματίζουν αριθμητικά πειραματικά δεδο− μένα σχετικά με ευθύγραμμες ομαλά μεταβαλλόμενες κινήσεις
σε γραφικές παραστάσεις και αντίστροφα
• να
ερμηνεύουν γραφικές παραστάσεις που αφο− ρούν ευθύγραμμες ομαλά μεταβαλλόμενες κινήσεις στην καθημερινή ζωή
• να
εφαρμόζουν τις γνώσεις τις σχετικές με την ευθύγραμμη ομαλά
μεταβαλλόμενη κίνηση στην ελεύ− θερη πτώση
|
• Ταχύτητα στην ευ−
θύγραμμη ομαλή κίνηση
•
Επιτάχυνση στην
ευ− θύγραμμη ομαλά μετα− βαλλόμενη κίνηση
•
Οι εξισώσεις της ευ− θύγραμμης ομαλά μετα− βαλλόμενης
κίνησης
|
•
Πειραματική μελέτη της ευθύγραμμης ομαλά μετα− βαλλόμενης
κίνησης στο
εργαστήριο ή/και στον Η/Υ
• Μελέτη καταστάσεων σχετικών με την ασφαλή
κυκλοφορία των αυτοκινή−
των (συνθετική εργασία).
|
ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΕ ΜΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
|
||
Να είναι σε θέση οι μαθητές:
• να περιγράφουν τα αποτελέσματα των δυνάμεων σε διάφορες καταστάσεις
•
να μετρούν δυνάμεις
• να αναγνωρίζουν ότι η δύναμη είναι
διανυσματικό μέγεθος
•
να συνθέτουν συγγραμμικές δυνάμεις
• να περιγράφουν τον 1ο νόμο του
Νεύτωνα και να τον εφαρμόζουν σε διάφορες περιπτώσεις
• να διατυπώνουν τον 2ο νόμο του Νεύτωνα λεκτικά και με μαθηματικό συμβολισμό
•
να εφαρμόζουν το 2ο νόμο του Νεύτωνα σε περι−
πτώσεις σταθερής συνισταμένης δύναμης
•
να διακρίνουν το βάρος από τη μάζα
•
να εφαρμόζουν το 2ο νόμο
του Νεύτωνα στην
ελεύ−
θερη πτώση
|
• Δύναμη, σύνθεση
συγγραμμικών δυνάμεων
•
1ος νόμος του Νεύ−
τωνα
•
2ος νόμος του Νεύ−
τωνα
•
Βάρος/Μάζα
•
Ελεύθερη πτώση
|
• Ποιοτική και ποσοτική μελέτη της σύνθεσης δυνά− μεων στο εργαστήριο ή/και
στον Η/Υ
•
Μελέτη της
ελεύθερης πτώσης ενός σώματος
στο εργαστήριο ή/και στον
Η/Υ
|
ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
|
||
Να είναι σε θέση οι μαθητές:
•
να περιγράφουν τον 3ο νόμο του Νεύτωνα και
να τον εφαρμόζουν σε διάφορες
περιπτώσεις ισορροπίας και κίνησης
• να
σχεδιάζουν τη δράση και την
αντίδραση σε
σύστημα δύο αλληλεπιδρώντων σωμάτων
•
να αναγνωρίζουν τις δυνάμεις
από επαφή
και τις δυνάμεις από
απόσταση που ασκούνται σε ένα σώμα και
να εντοπίζουν τα σώματα
που τις ασκούν
•
να συνθέτουν δύο δυνάμεις που ασκούνται στο
ίδιο σημείο σώματος
και σχηματίζουν γωνία
•
να αναλύουν μια δύναμη
σε δύο κάθετες μεταξύ τους συνιστώσες
• να
αναφέρουν φαινόμενα καθημερινής ζωής στα οποία η τριβή παίζει
καθοριστικό ρόλο
•
να υπολογίζουν την
τριβή
|
•
3ος νόμος του Νεύ−
τωνα
• Δυνάμεις από επαφή και από απόσταση
• Σύνθεση δυνάμεων στο επίπεδο
•
Ανάλυση δύναμης
•
Τριβή
|
•
Μελέτη της
κίνησης σώ− ματος σε
κεκλιμένο επίπε− δο το οποίο υπόκειται σε τριβή ολίσθησης, στο εργα− στήριο ή/και στον Η/Υ
|
ΕΝΕΡΓΕΙΑ
|
||
ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
|
||
Να είναι σε θέση οι μαθητές:
•
να αναγνωρίζουν το έργο
ως μέτρο της εργασίας
και να το υπολογίζουν
σε απλές
εφαρμογές
•
να αναγνωρίζουν ότι τα κινούμενα
σώματα έχουν κινητική
ενέργεια και να μπορούν να την υπολογίζουν
•
να συνδέουν
το έργο με τη μεταβολή της κινητικής
ενέργειας
•
να αναγνωρίζουν ότι το σύστημα
σώμα − Γη έχει δυναμική ενέργεια και να μπορούν να την υπολογίζουν όταν το σώμα βρίσκεται κοντά στην επιφάνεια της
Γης
• να
αναγνωρίζουν σε ορισμένες μεταβολές ότι η κινητική ενέργεια
μετατρέπεται σε δυναμική και αντί− στροφα
• να
υπολογίζουν τη μηχανική ενέργεια σε απλές περιπτώσεις
•
να αναγνωρίζουν ότι, υπό προϋποθέσεις, η μηχανική ενέργεια διατηρείται σταθερή
|
•
Έργο
•
Κινητική Ενέργεια
•
Έργο βάρους
και
μεταβολή της κινητικής ενέργειας
•
Δυναμική ενέργεια
•
Μηχανική ενέργεια
•
Διατήρηση της
μηχα−
νικής ενέργειας
|
•
Μελέτη και έλεγχος της
διατήρησης της μηχανικής ενεργείας σε διάφορες φυσικές καταστάσεις στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ
|
ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
|
||
Να είναι σε θέση οι μαθητές:
• να
αναγνωρίζουν τη θερμοκρασία ως το φυσικό
μέγεθος που μετριέται με το θερμόμετρο
•
να αναγνωρίζουν τη θερμότητα ως τη μορφή ενέρ−
γειας που μεταφέρεται λόγω διαφοράς θερμοκρασίας
•
να διακρίνουν τη θερμότητα από τη θερμοκρασία
•
να διατυπώνουν το νόμο της θερμιδομετρίας και να τον χρησιμοποιούν για τον υπολογισμό της θερ−
μότητας
•
να συνδέουν
τη θερμοκρασία με τη μοριακή κίνηση
και να περιγράφουν τη μεταφορά θερμότητας με τη γλώσσα της
κινητικής θεωρίας
•
να διακρίνουν την εσωτερική ενέργεια από τη θερ−
μότητα
• να
διακρίνουν ότι,
στις ενεργειακές μετατροπές, ένα μέρος
της ενέργειας αποβάλλεται στο περιβάλλον ως θερμότητα
•
να διατυπώνουν το νόμο της διατήρησης της ενέρ− γειας και να τον χρησιμοποιούν στην ερμηνεία φυσικών φαινομένων
•
να αναγνωρίζουν τις μετατροπές και τη διατήρηση της ενέργειας σε διάφορες μηχανές να υπολογίζουν την ισχύ
μιας μηχανής
|
• Θερμοκρασία και
θερμόμετρο
•
Θερμότητα και θερ−
μιδομετρία
• Κινητική θεωρία
και θερμότητα
•
Εσωτερική ενέργεια
•
Μετατροπές ενέρ−
γειας
•
Διατήρηση της ενέρ−
γειας
•
Μηχανές και ενέρ−
γεια
•
Ισχύς
|
• Μελέτη της μετατρο− πής μηχανικού έργου σε θερμότητα στο εργαστήριο ή/και στον Η/Υ
•
Μελέτη θερμικών κα− ταστάσεων με τη βοήθεια μικροσκοπικών
μοντέλων στον Η/Υ
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου